Друк

Наприцінці січня в Сумах відбулися дводенні симуляційні кризові навчання в рамках програми "Стійка Україна". Керівник Центру Микола Назаров поспілкувався з Маті Райдма, депутатом естонського парламенту, екс-директором департаменту рятувальних служб Естонії.

1.Для експертного та управлінського істеблішменту України поняття стійкості стало відомим відносно недавно. Активну участь у популяризації ідей стійкості приймає Міжнародний центр оборони та безпеки, який реалізує у нашій державі проєкт «Стійка Україна». Хотів би уточнити, як в Естонії сьогодні розуміють стійкість: якість державних інститутів чи якість самого суспільства?

Стійкість є новою концепцією для естонців. У сфері безпеки стійкість стала актуальною, коли з іншої сторони з’являлася концепція гібридної війни. Це поняття актуалізує симбіоз різних парламентів та загроз, які діють одночасно. З іншого боку, ми помітили в Естонії, що концепція стійкості є ширшою, ніж національна безпека. Від природніх катастроф до війни – стійкість покриваю всю цю множинність надзвичайних ситуацій і необхідності на них реагувати. Суспільство має можливість легше пройти ці кризи та відновити життєві сфери у подібний спосіб. Сьогодні ми на шляху до уніфікації ідеї готовності всього суспільства реагувати на різнопланові надзвичайні ситуації.

Стійкість ми розкладаємо на 2 складові: це стійкість держави та стійкість суспільства. У аспекті держави – це стійкість міністерств, служб, територіальних структур. Ключовим є взаємовідносини між відомствами, їхня здатність у кризові ситуації ефективно взаємодіяти, мати налагоджені канали співпраці. Складові суспільства – людина – сім’я – спільнота також мають бути стійкими до кризових ситуацій. У сфері безпеки та оборони чим стійкіші суспільства, тим складніше противнику впливати на це суспільство. У естонському парламенті ми готуємо новий закон «Про готовність», в який ми включимо закон про оборону та про надзвичайні ситуації.

  1. У Сумах розпочалися симуляційні міжсекторальні навчання в рамках програми «Стійка Україна». Розкажіть про ідею навчань та які навички будуть відпрацьовуватися.

В Естонії я очолював службу надзвичайних ситуацій, а також 20 років мав досвід практичної роботи у рамках місій ООН по вирішенню надзвичайних ситуацій у світі. Симуляційні навчання показали себе як ефективний інструмент налагодження комунікацій між різними службами для вирішення кризових ситуацій. На навчаннях в українських містах ми хочемо протестувати ідею стійкості щодо необхідності тренувати співпрацю між різними спеціалістами. Ідея навчань полягає у тому, що ми не намагаємося вирішити конкретну проблемну ситуацію, а налаштовуємо фахівців з різних сфер до співпраці та максимальної синхронізації зусиль. Під час кризи всі документи «горять», і вирішальним буде людський фактор – як ми здатні працювати міжсекторально.

  1. Сьогодні Посольства почали евакуацію свого персоналу під загрозою наступальної операції РФ. Однак Посол Естонії К.Кууск заявив, що цього робити не планує та загалом відсутні передумови для таких рішень. На Вашу думку, цією заявою пан Посол демонструє жест солідарності з Україною чи Естонія має сумніви щодо реальності російського вторгнення?

Це рішення – є солідарність з Україною. Естонія прагматично оцінює ситуацію та розуміє реальність російського вторгнення. Щодо питання евакуації – це робочі питання, які базуються на національних документах відповідних держав. Сьогодні влада Естонії розглядає різні підходи як ефективно можна підтримати Україну. Загалом хочу відмітити, що солідарність Заходу у питанні України абсолютне. Не секрет, що одна з ключових задач гібридної війни – розбити солідарність Заходу, роздробити політично ЄС, НАТО та США. Однак, думаю цього не відбудеться. У питаннях підтримки України бачимо, що країни індивідуально визначаються як оптимально можна підтримати вашу державу, однак стратегічно ми всі єдині у підтримці України. Якщо говорити про позицію Німеччини, то необхідно розуміти історичні передумови їхнього підходу – вони для себе визначили, що всі конфлікти будуть вирішувати виключно мирно, без зброї.

  1. На що Україна має звернути увагу, щоб побудувати стійку державу?

Критичною є довіра суспільства до держави та віра держави у своє суспільство. Важливою інвестицією є робота над підвищенням рівня довіри через співпрацю, кооперацію, нові форми взаємодії державних та суспільних інститутів.